Bliep Bliep... De technologie van morgen
De terrassen gaan bijna weer open. Dat wist je al. Hoe dat precies gaat verlopen, is nog onduidelijk. Veel restaurants en cafés kijken hoe ze dit in de anderhalvemetersamenleving veilig vorm kunnen geven. Inzet van technologie, bijvoorbeeld apps, komt hierbij ook om de hoek kijken. MicroSense vindt dit een mooie ontwikkeling. De mens moet wel op de eerste plaats blijven staan.
In restaurants in Eindhoven, Maastricht en Arnhem verzorgen robots binnenkort de bediening. In Zuid-Korea worden al robots ingezet als bedieningspersoneel. Er is geen menselijke bediening. 'Eén robot neemt bestellingen op, serveert de dranken aan tafel en wenst klanten een fijne dag toe', aldus NU.nl. En dan lijkt het nog mooier te worden. Een tweede robot maakt namelijk de dranken klaar - zestig mogelijke soorten - en draagt deze over aan de 'serveerrobot'. Het verwerken van een bestelling duurt 'slechts' zeven minuten.
Klinkt mooi, maar is dat het ook? Zetten we niet té veel in op technologie in tijden van het coronavirus? In het filmpje over het Zuid-Koreaanse café, maakt een bezoeker een foto van de serveerrobot. Met wie zou hij deze foto delen? Vast niet met een robot. We zijn mensen en mensen kunnen niet zonder sociaal contact. Danny Deng, eigenaar van de restaurants in Eindhoven, Maastricht en Arnhem, is gelukkig op zijn hoede. Het Algemeen Dagblad (AD) schrijft: 'Ze zijn nooit ziek, nooit chagrijnig en hoeven geen loonsverhoging maar zijn robots net zo gastvrij als het personeel van vlees en bloed? Volgens Deng komen de robots echter niet in plaats van het gewone personeel. ,,Maar ze nemen wel werk uit handen zodat ons personeel meer aandacht aan de gasten kan geven.'''
Technologie is een prachtige aanvulling op ons leven. Het maakt processen bijvoorbeeld beter, leuker, efficiënter en/of veiliger. Maar laten we ervoor zorgen dat het een aanvulling blijft. We moeten ervoor waken dat technologie mensen niet (te veel) vervangt. MircoSense waakt hiervoor door altijd te werken vanuit de mens. De mens komt op de eerste plek. Daarna kijken we naar de technologie. We hebben mensen nodig. Een mens kan nooit een robot worden en een robot nooit een mens. Ons sociale leven is zo complex, er zijn zo ondenkbaar veel details en mogelijkheden, dat een robot nooit zó 'sociaalrijk' geprogrammeerd kan worden.
Geniet van je terrasje, proost met je medemens en knuffel voor nu nog even met een robot. En als er een vaccin is, kunnen we weer met elkaar knuffelen. Want dat hebben we nodig. We zijn mensen.
In restaurants in Eindhoven, Maastricht en Arnhem verzorgen robots binnenkort de bediening. In Zuid-Korea worden al robots ingezet als bedieningspersoneel. Er is geen menselijke bediening. 'Eén robot neemt bestellingen op, serveert de dranken aan tafel en wenst klanten een fijne dag toe', aldus NU.nl. En dan lijkt het nog mooier te worden. Een tweede robot maakt namelijk de dranken klaar - zestig mogelijke soorten - en draagt deze over aan de 'serveerrobot'. Het verwerken van een bestelling duurt 'slechts' zeven minuten.
Klinkt mooi, maar is dat het ook? Zetten we niet té veel in op technologie in tijden van het coronavirus? In het filmpje over het Zuid-Koreaanse café, maakt een bezoeker een foto van de serveerrobot. Met wie zou hij deze foto delen? Vast niet met een robot. We zijn mensen en mensen kunnen niet zonder sociaal contact. Danny Deng, eigenaar van de restaurants in Eindhoven, Maastricht en Arnhem, is gelukkig op zijn hoede. Het Algemeen Dagblad (AD) schrijft: 'Ze zijn nooit ziek, nooit chagrijnig en hoeven geen loonsverhoging maar zijn robots net zo gastvrij als het personeel van vlees en bloed? Volgens Deng komen de robots echter niet in plaats van het gewone personeel. ,,Maar ze nemen wel werk uit handen zodat ons personeel meer aandacht aan de gasten kan geven.'''
Technologie is een prachtige aanvulling op ons leven. Het maakt processen bijvoorbeeld beter, leuker, efficiënter en/of veiliger. Maar laten we ervoor zorgen dat het een aanvulling blijft. We moeten ervoor waken dat technologie mensen niet (te veel) vervangt. MircoSense waakt hiervoor door altijd te werken vanuit de mens. De mens komt op de eerste plek. Daarna kijken we naar de technologie. We hebben mensen nodig. Een mens kan nooit een robot worden en een robot nooit een mens. Ons sociale leven is zo complex, er zijn zo ondenkbaar veel details en mogelijkheden, dat een robot nooit zó 'sociaalrijk' geprogrammeerd kan worden.
Geniet van je terrasje, proost met je medemens en knuffel voor nu nog even met een robot. En als er een vaccin is, kunnen we weer met elkaar knuffelen. Want dat hebben we nodig. We zijn mensen.